De kracht van herhaling

De thema’s die tijdens de danslessen centraal staan worden altijd 3 tot 4 weken achter elkaar herhaald. Hier kies ik bewust voor omdat ik zie dat jonge kinderen meer tijd nodig hebben om de oefeningen en nieuwe indrukken te verwerken en eigen te maken. Meestal verwerk ik tussendoor een aantal kleine nieuwe oefeningen in de lessen om meer verdieping te krijgen en de kinderen die daar aan toe zijn meer uit te dagen. Waarom is het herhalen zo belangrijk voor jonge kinderen?

Veiligheid & rust

Elk kind is anders en beleefd de dansles op een andere manier. Het ene kind doet meteen met een nieuwe thema mee. Het andere kind observeert de 1e en 2e week veel meer. Vaak hoor ik dan van ouders dat veel indrukken uit de les er pas thuis uitkomen en ze erover vertellen of het laten zien.
Door herhaling ervaart het kind zijn omgeving als voorspelbaar en veilig. Een veilige omgeving is de basis om verder te ontwikkelen en om nieuwe informatie te verwerken. Eerst even proeven en ervaren, vervolgens herkennen en verwerken.

Daarom start ik altijd elke les met de knuffel dansmuis, hetzelfde welkomst liedje en de Nijntjedans. Op deze manier is er in het begin van de les herkenning wat zorgt voor ontspanning en rust. ‘Yes! We zijn weer bij de dansles, dit kennen en kunnen wij!” Een mooie en veilige start om vervolgens met veel plezier nieuwe dingen te leren!

Succesmomentjes geven zelfvertrouwen!

“Juf! Ik kan het niet! Het lukt me niet!” Door een aantal weken achter elkaar dezelfde oefeningen te doen worden de kinderen elke keer opnieuw uitgedaagd om te blijven proberen en de bewegingen eigen te maken. Soms lukt het niet meteen. Uit ervaring zie ik dat door herhaling kinderen vrijer worden en meer durven. Hierdoor hebben ze ook succesmomentjes! “Ja! Juf kijk eens wat ik kan!” Door deze succesmomentjes groeit hun zelfvertrouwen. Een mooi proces om als dansjuf aan bij te mogen dragen!

Leren door herhaling

De lessen van Kijk, ik dans! zijn meer dan alleen maar dansen en bewegen op muziek. Ik ben bewust bezig met het aanbieden van verschillende vaardigheden en begrippen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en kennis. De kinderen ervaren door het dansen en bewegen de begrippen met hun lijf. Hierdoor kunnen ze de betekenis van de woorden beter begrijpen en onthouden. Doen met je lijf = begrijpen met je brein.
Hoe meer herhaling, hoe steviger de hersenverbinding en hoe sterker het brein!