Waarom is het voorlezen van boekjes zo belangrijk?

Tijdens de les peuterdans en kleuterdans wordt er meestal gebruik gemaakt van plaatjes of een prentenboek om het nieuwe dansthema te introduceren.

Waarom is het lezen van boekjes aan jonge kinderen zo belangrijk?

Boekjes lezen met je baby

Al vanaf het moment dat je baby nieuwsgierig om zich heen begint te kijken kun je beginnen met ‘voorlezen’. Dit zou al vanaf ongeveer 3 maanden kunnen. In het begin is een echt verhaal voorlezen nog moeilijk voor het kind om te volgen. Je kunt daarom starten met het bekijken van plaatjes en deze benoemen. Het liefst plaatjes uit de directe omgeving die herkenbaar zijn.

Boekjes lezen met je peuter

Peuters (2-4 jarige) kunnen al naar korte verhaaltjes luisteren. Vooral boeken met mooie platen en tekeningen spreken erg tot de verbeelding. Start met korte stukjes tekst of rijmpjes die je vaak kunt herhalen. Tijdens de les peuterdans word een verhaal vaak 3 tot 4 keer herhaald. Door herhaling schept dat bij de kinderen een bepaalde verwachting en het helpt te voorspellen wat er gaat komen. Als er tijdens de les herkenbare elementen terug blijven komen creëert dat een gevoel van veiligheid en vertrouwen.

Boekjes lezen met je kleuter

Tijdens de les kleuterdans wordt er net als de peuters boekjes en verhalen gebruikt. Bij de kleuters is meer interactie mogelijk en kan er dieper ingegaan worden op de onderwerpen. In de dansles kan het gaan over bijvoorbeeld emoties. De kleuters leren al dansend hun eigen emoties te vertalen. Dit is mooie gelegenheid om te vragen aan aan de kleuters wanneer hij/zij zich blij, verdrietig of boos voelt.

Hoe vaker, hoe beter 

Uit onderzoek van ‘Raikes’ (2006) bleek dat wanneer een moeder regelmatig met haar 1-jarige boekjes leest, dit een lange termijn effect had op de taal en cognitieve ontwikkeling van het kind. In een brochure van de ‘stichting Lezen’ staat geschreven dat ongeveer 15 minuten per dag voorlezen al de woordenschat van een jong kind met een kleine 1000 woorden per jaar kan vergroten. Dat klinkt allemaal heel mooi maar naast het vergroten van de woordenschat doet ‘voorlezen’ nog veel meer met de ontwikkeling van het kind.

  • Kinderen raken vertrouwd met taal. Hierdoor draagt het bij aan het taalbegrip en taalgevoel van het kind. Doordat we tijdens de dansles de verhalen uit dansen. Krijgen de woorden direct in de les een tastbare betekenis. De woorden worden gekoppeld aan bewegingen. De zon die opkomt beelden we uit met ronde armen boven ons hoofd en de regen die neerdaalt beelden we als regendruppels met onze wiebelende vingers.
  • Het prikkelt de fantasie. Als we lezen over het wandelen over bergen en heuvels. Kunnen we dat op verschillende manieren uitbeelden in dans. Doormiddel van grote stappen als we de berg op klimmen of kleine sprongetjes over de stenen op de grond. De kinderen kunnen zelf inbeelden hoe ze het ‘wandelen’ kunnen vertalen naar dans en beweging.
  • Het oefent de luistervaardigheid en concentratie vermogen van het jonge kind.
  • Stimuleert de sociaal-emotionele ontwikkeling. Samen praten en lezen over herkenbare onderwerpen kunnen het kind helpen om bepaalde indrukken en gevoelens te verwerken. Daarnaast leren ze zich spelenderwijs in te leven in de wereld van anderen.
  • Het motiveert om zelf te leren lezen.

Deze aspecten probeer ik op creatieve wijze door mijn lessen heen te verwerken. Ik merk dat het goed aanslaat bij de kinderen. Nieuwsgierig geworden naar de danslessen van ‘Kijk, ik dans!’ ? U kunt vrijblijvend informatie aanvragen via het contactformulier.